displacement of a cultural self portrait





»Displacement of a cultural self-portrait I.« performance Video-Collage, 4´12 min (2008)
Cem Karaca – »Namus Belasi« / Music Clip 1974

»Displacement of a cultural self-portrait III.« performance Video-Collage, 1´18 min (2011) excerpt from »Love is colder than death«, R.W. Fassbinder, 1969

»Displacement of a cultural self-portrait II.« performance Video-Collage, 4´5 min (2008)
Baris Manco – »Sari Cizmeli Mehmet Aga« / Music Clip 1978

»Displacement of a cultural self-portrait VII.« performance Video-Collage, 1´05 min (2011) excerpt from Katzelmacher, R.W. Fassbinder, 1969

»Displacement of a cultural self-portrait X.« performance Video-Collage, 3´24 min (2015) Dancing with Julian 
Displacement of a cultural self portrait (2008-2015)

Displacement of a cultural self portrait Filmperformance by Funda »Displacement of a cultural self portrait« claims ideological ancestry. The series is a displacement of identity, but it is also a powerful placement of affiliation—with resistance. With criticism of underlying xenophobicurges. With left-wing dissonance. The »Displacement« series — an ongoing collection of black and white video collages — shows Ozgunyadin editing herself into, or rather, superimposing herself on top of, iconic Turkish music clips or Fassbinder film scenes. Her silent ghostly image, appearing in various guises, is so obviously overlaid that we can’t help but notice the mechanical separation of eras. Although she uses the same technique in each Displacement video, the gap between the artist-protagonist and the scene play out differently each time—now as a bystander, now as a bystander, now anticipating, now learning—as if continuously trying out the role of marginal figure in relation to different histories anticipating, now learning—as if continuously trying out the role of marginal figure in relation to different histories.




Filmperformance von Funda, Auszug Katalog Galerie Wedding, Berlin

In »Displacement of a cultural self portrait« / »Versetzung eines kulturellen Selbst-Portraits«, zeigt die Künstlerin ihre Verbundenheit mit den jeweils ausgewählten ideologischen Vorgängern. Sie betont in der Video-Serie zwar einerseits den zeitlichen und kulturellen Abstand zu ihnen, solidarisiert sich aber zugleich – wenn auch nicht kritiklos. Die »Displacement«-Serie, eine Reihe von Schwarz-Weiß-Videos, zeigt Aufnahmen von Funda selbst, die sie in Musikvideos türkischer Popikonen und Fassbinder- Filmszenen geschnitten beziehungsweise darauf projiziert hat. Ihr stummes, manchmal geisterhaftes Auftreten in jeweils unterschiedlicher Aufmachung ist so sichtbar über den Originalfilm gelegt, dass es den zeitlichen Abstand spürbar betont. Obwohl sie sich in jedem Displacement – Video derselben Technik bedient, erscheint die Verbindung der agierenden Künstlerin zur ursprünglichen Szene jedes Mal anders-, als würde sie ständig ihre Rolle als marginale Figur in Relation zum jeweils unterschiedlichen Hintergrund austaxieren.








                                                                                                                                 
    

                             video compilation






























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